سرخط خبرها

آیین رونمایی از پوستر «همایش بین المللی گفت و گوهای بینافرهنگی خراسان» برگزار شد

  • کد خبر: ۷۴۲۷۹
  • ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
آیین رونمایی از پوستر «همایش بین المللی گفت و گوهای بینافرهنگی خراسان» برگزار شد
دیروز (۲۱ تیر) در مراسمی با حضور مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و نمایندگانی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی استان و دانشگاه فردوسی و در ارتباط مجازی با علیرضا اسماعیلی، مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از پوستر همایش بین المللی گفتگو‌های بینافرهنگی خراسان رونمایی شد.

سمیرا شاهیان | شهرآرانیوز - دیروز در مراسمی با حضور مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و نمایندگانی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی استان و دانشگاه فردوسی و در ارتباط مجازی با علیرضا اسماعیلی، مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از پوستر همایش بین المللی گفتگو‌های بینافرهنگی خراسان رونمایی شد.


این مراسم که در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، پذیرای میهمانانی از اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی ۳ استان خراسان جنوبی و شمالی و گلستان نیز بود.


وبینار‌های تخصصی این همایش قرار است به مدت ۴ روز از شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰ و با حضور ۳۱ شخصیت علمی مطرح از ایران و ۸ کشور دیگر برگزار شود.


آیین رونمایی از پوستر «همایش بین المللی گفت و گوهای بینافرهنگی خراسان» برگزار شد

 

به روزرسانی ظرفیت‌های فرهنگی مشترک

یوسف امینی به ۲ دلیل همایش بین المللی گفتگو‌های بینافرهنگی خراسان را مهم برشمرد و افزود: ظرفیت و ظرف این برنامه مربوط به خراسان بزرگ است و خراسان ظرفیت‌های فرهنگی فراوانی دارد. تأثیرگذاری فرهنگی و تمدنی و تاریخچه خراسان در دوره‌های مختلف تاریخی آشکار است و اینکه این موارد قرار است در قالب گفتگو‌هایی بازخوانی و بازشناسایی و به روزرسانی شود، اتفاق خوشایندی است که برای تحقق دیپلماسی فرهنگی کشور انجام می‌شود. همچنین ابزار برنامه گفت وگوست، آن هم در شهر امام رضا (ع) که امام گفتگو و تعامل هستند و به همین دلیل اتفاق خوشایندتری محسوب می‌شود.


مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بیان کرد: نمایندگان متعددی از کشور‌های مختلف در این همایش حضور دارند و در روز‌های ۲۶ و ۲۷ و ۲۸ تیر ۱۴۰۰ سخنرانی‌ها را ارائه می‌کنند.


امینی همچنین از همکاری شکل گرفته در داخل کشور و بین ۳ استان خراسان و استان گلستان به خوبی یاد کرد و گفت: تعاملات به وجود آمده در ارتقای فرهنگ خراسان و کشف و پیدایش ظرفیت‌های جدید فرهنگی، هنری، ادبی و... اثرگذار است که هرکدام در آینده می‌تواند به رویداد‌های بزرگ و مستقل تبدیل شود.


گفتگو‌ها در کتاب چاپ شود

در ادامه، علیرضا اسماعیلی، مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ارتباطی تصویری گفت: امروز شاهد رونمایی از پوستر همایش بین المللی گفتگو‌های بینافرهنگی خراسان هستیم. امیدوارم گفت و گوی وبینار‌ها در آینده به شکل کتاب چاپ شود.


همچنین حجت الاسلام باقری، نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی، گفتگو‌های بینافرهنگی را برآمده از حوزه‌های وحدت خواند که می‌تواند در قالب دیپلماسی فرهنگی تحقق پیدا کند.


او گفت: دیپلماسی فرهنگی می‌تواند قلب ملت‌ها را به هم نزدیک کند و عامل مهمی در صلح و همکاری به شمار می‌آید.
باقری ادامه داد: خراسان دارای تاریخ است و وجود مقدس امام رضا (ع) به این دلیل که همه مردم منطقه به حضرت احترام می‌گذارند، می‌تواند عامل وحدت در منطقه
باشد.


 

افتتاح همایش؛ شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز گزارشی از برنامه ارائه کرد و گفت: در وبینار‌ها ۴ موضوع کلی برنامه ریزی شده است که با حضور استادان کشور‌های مختلف در همایش گفتگو‌های بینافرهنگی خراسان بزرگ مطرح می‌شود. تعداد سخنرانانی که در ۴ روز برگزاری وبینار حضور خواهند داشت، ۳۱ شخصیت مطرح ایرانی و خارجی است. کوشیده ایم استادان خارجی بیشتر سخنرانی کنند تا نظر آن‌ها در تعامل با فرهنگ غنی خراسان بزرگ را داشته باشیم. ازاین رو، ۲۶ استاد از کشور‌های خارجی سخنرانی خواهند کرد.


افشین تحفه گر افزود: استادانی از کشور‌های سری لانکا، هندوستان، پاکستان، افغانستان، قزاقستان، بنگلادش، تاجیکستان و ازبکستان حضور خواهند داشت و در موضوع‌های زبان و ادبیات فارسی، هنر و معماری، ادیان، عرفان و تصوف و مطالعات فرهنگی و اجتماعی در خراسان صحبت می‌کنند.


او تقارن برگزاری همایش با سالروز ورود پیامبراسلام (ص) به حجةالوداع و هم زمانی رونمایی از پوستر همایش با مناسبتی در تقویم به عنوان روز گفتگو و تعامل سازنده با جهان (امروز) را مبارک خواند.


در این مراسم دکتر احسان قبول، نماینده دانشگاه فردوسی مشهد، نیز گفت: مؤثرترین استادان که جزو پایه‌های زبان و ادبیات فارسی در کشور‌های یادشده به شمار می‌آیند، به عنوان میهمانان همایش دعوت شدند. دیدگاهی که آن‌ها در وبینار‌ها مطرح خواهند کرد، ممکن است در کشور خودشان تأثیرگذاری اجتماعی داشته باشد.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->